Veelgestelde vragen

Wij krijgen regelmatig vragen over onze diensten en de levering hiervan. De veelgestelde vragen hebben wij hier voor u gebundeld en beantwoord.

Het initiatief

Waarom zou ik nu mee moeten doen?
Wanneer u voor of tijdens de aanleg van glasvezel in uw straat een abonnement afsluit bij een provider dan wordt uw woning of bedrijfspand kosteloos aangesloten op het glasvezelnetwerk (N.B. afstand tot de weg < 15m). Stel u besluit nu niet mee te doen, maar om in een later stadium aan te sluiten dan zullen er eenmalige aansluitkosten in rekening gebracht worden.
Waarom zou ik kiezen voor glasvezel?
Glasvezel biedt tal van voordelen, nu en in de toekomst. Wij doen met z’n allen steeds meer online en de hoeveelheid data die wij verbruiken groeit met ruim 40% per jaar. Om in deze groeiende vraag naar capaciteit te voorzien hebben wij een goede bandbreedteverbinding nodig. Onze huidige netwerken kunnen niet voorzien in deze groei, met glasvezel bent u wel klaar voor de toekomst.
Daarnaast is glasvezel uiterst stabiel en betrouwbaar en zijn de internetsnelheden vele malen hoger. Ook de up- en downloadsnelheden zijn gelijk, zodat u razendsnel informatie kunt ontvangen maar ook versturen.
5G komt er aan. Waarom zou ik nog Breedband nemen?
5G is een radio protocol. Dat is, anders dan glasvezel, gevoelig voor atmosferische storingen en u deelt de beschikbare bandbreedte met veel anderen. 5G is snel maar het zal eerst in de randstad worden uitgerold en vergt veel extra zendmasten.
Een proef in de kop van Nrd Holland heeft uitgewezen (met 4G) dat de datalimiet al lang voor het eind van de maand was bereikt. Bedenk dat een film in HD per uur ca. 36GB kost. Als de nieuwe standaard 4K (voordat 5G er is) wordt ingevoerd is het datagebruik nog een factor 2 a 4 hoger.
Kan ik ook KPN of Ziggo als provider kiezen?
Breedband Loosdrecht is een open netwerk. KPN en ZIggo zijn als landelijk bekende providers van harte welkom. We hopen dat ze vanuit maatschappelijk belang binnenkort ook diensten willen aanbieden. Helaas verbieden beiden ook wederverkopers om diensten van KPN en Ziggo te leveren.
Kan mijn woning/bedrijfspand ook aangesloten worden?
De coöperatie Breedband Loosdrecht heeft de intentie om ieder pand in Oud-Loosdrecht te voorzien van een glasvezelaansluiting. Als er bij u in de straat nog geen glasvezel ligt kunt u uw wens bij ons kenbaar maken. Dit kan door u aan te melden of door te mailen naar info@breedbandloosdrecht.nl
Hoe gaat de aanleg in zijn werk?
De aanleg kent de volgende stappen:
1. Eerst moeten er voldoende mensen meedoen en moet de financiering voor aanleg geregeld zijn.
2. De aannemer gaat aan de slag. U krijgt van hem te horen wanneer en hoe hij uw pand gaat aansluiten. U geeft zelf aan waar u de aansluiting in uw woning wilt hebben (meestal de meterkast)
3. Als de glasvezel in uw woning is afgemonteerd krijgt u daarvan bericht en kunt u de provider van uw keuze doorgeven dat uw pand signaal kan krijgen
4. Uw ISP zorgt voor een werkende internet en WiFI en/of telefoon en/of TV aansluiting.
5. N.B. interne bekabeling valt buiten de aansluiting. U kunt Breedband Loosdrecht vragen u hierbij te helpen. Migratie van uw e-mail doet Breedband Loosdrecht indien gewenst kosteloos.
Ontstaat er overlast door graafwerkzaamheden?
Helaas kunnen wij enige overlast niet voorkomen. Onze aannemer draagt er zorg voor dat de aanleg goed wordt uitgevoerd en bestrating weer keurig netjes wordt teruggelegd. Ook als blijkt dat na bijvoorbeeld een jaar de bestrating verzakt, dan wordt deze in overleg gerepareerd.
Wanneer krijg ik de glasvezelaansluiting?
Breedband Loosdrecht heeft al veel wijken aangesloten. We willen graag de volgende straten aansluiten maar hebben daarvoor nog onvoldoende abonnees.

2018:
● Vuntuslaan / Heulakker en Oppad.
● Veendijk en eventueel Trekpad.
● bedrijven aan de Zodde
2019:
● Nieuwloosdrechtsedijk
● andere delen van Nieuw Loosdreccht

Kan ik investeren in Breedband Loosdrecht?
Mocht u interesse hebben in de investeringsmogelijkheden bij Breedband Loosdrecht dan informeren wij u graag over de mogelijkheden. Dit kan door te mailen naar info@breedbandloosdrecht.nl. Wij nemen dan persoonlijk contact met u op.

Internet

Is draadloos internet mogelijk?
Ja, standaard leveren de providers een WIFI-router (meestal in bruikleen) bij elk pakket. Hiermee kunt u, afhankelijk van uw woning, door heel de woning internetten. Lukt dit niet dan kunt u altijd een tussenstation (Accesspoint) plaatsen om het bereik te vergroten. Wij adviseren u daarover.
Heb ik een datalimiet?
Nee, bij onze providers heeft u geen datalimiet op het gebruik van internet. U kunt dus onbeperkt internetten.
Haal ik de door jullie geboden snelheid ook daadwerkelijk?
De door ons geboden internetverbinding is een gegarandeerde verbinding. Of je deze snelheid tijdens het up- en/of downloaden daadwerkelijk haalt hangt af van tal van factoren. Waaronder de snelheid van de computer, het modem, de router en het gebruik van WiFi. Maar ook de belasting van de internetservers zijn van invloed op de snelheid van uw internetverbinding.
Hoe kan ik mijn internetsnelheid het beste testen?
Om uw internet snelheid te testen kunt u op het internet verschillende speedtests vinden zoals bijvoorbeeld: speedtest.net. Om een zo accuraat mogelijk meetresultaat te bereiken is het van belang geen andere programma’s te gebruiken gedurende de test en de PC direct bekabeld op het modem aan te sluiten.
Kan ik mijn eigen apparatuur (router) gebruiken?
Het is mogelijk om uw eigen apparatuur te gebruiken om bijvoorbeeld de WIFI te regelen in uw woning. Het door de provider geleverde modem kan in ‘bridge’ gezet worden, zodat u in eigen beheer apparatuur achter het modem kan aansluiten.

Telefonie

Kan ik mijn huidige telefoonnummer behouden bij de overstap?
Wanneer u overstapt naar onze providers kunt u uw huidige telefoonnummer behouden. Bij uw aanmelding kunt u kiezen voor nummerbehoud, de provider zorgt dan dat uw telefoonnummer wordt overgezet naar die provider.
Kan ik een nieuw telefoonnummer krijgen?
Wanneer gewenst kunt u een nieuw telefoonnummer krijgen. Op het moment van activatie krijgt u van de provider een nieuw telefoonnummer. U ontvangt een telefoonnummer met het kengetal van Loosdrecht.
Kan ik een extra telefoonlijn of nummer krijgen?
In veel gevallen is het mogelijk om een extra lijn of telefoonnummer in gebruik te nemen. Bijvoorbeeld om vanuit huis met twee verschillende telefoonnummers te kunnen uitbellen. Nummerbehoud voor dit telefoonnummer is mogelijk. Informeer naar de mogelijkheden bij de ISP’s.
Wat zijn de zakelijke telefonie mogelijkheden?
De ISP’s leveren zakelijke pakketten met twee gesprekskanalen/ twee nummers. Uiteraard kunt u hierbij uw telefoonnummers behouden. Bovenop deze twee gesprekskanalen kunt u eenvoudig uitbreiden met meerdere gesprekskanalen. Vraag hiernaar bij de providers.
Afhankelijk van uw zakelijke gebruik van telefonie zijn er ook maatwerkoplossingen voor telefonie. Zo is er bijvoorbeeld een managed voice dienst gebaseerd op voice over IP (VOIP) , ook wel bellen via het internet. Met deze zakelijke telefonieoplossing hoeft u niet meer de centrale telefonieapparatuur in uw bedrijf aan te leggen en onderhouden. U maakt gebruik van de virtuele telefooncentrales van de providers.
De helpdesk van de provider komt graag met u in contact om de mogelijkheden te bespreken.

Televisie

Wat is het verschil tussen digitale en interactieve televisie?
Digitale televisie, ook wel DVB-C genoemd is een hoogwaardig digitaal televisiesignaal via de Coax. Om digitaal televisie te kunnen kijken heeft u een decoder nodig. In veel gevallen is deze decoder (ook wel DVB-C tuner) ingebouwd in uw televisie. Is uw televisie niet voorzien van een decoder, dan moet deze aangeschaft worden om televisie te kunnen kijken. Van belang is dat deze decoder Ziggo gecertificeerd dient te zijn. N.B. Let op dat uw TV is voorzien van de noodzakelijke interface (meestal HDMI)
Digitaal ontvangt u in het basispakket standaard ruim 50 zenders, waarvan 14 in HD-kwaliteit. Om het volledig basiszenderpakket inclusief de HD-zenders te kunnen ontvangen heeft u een smartcard nodig, de eerste smartcard is gratis. Maakt u geen gebruik van een smartcard dan ontvangt u de 20 meest gekeken zenders in hoogwaardige digitale kwaliteit.
Interactieve televisie, ook wel IP-tv genoemd biedt tal van interactieve mogelijkheden. Om gebruik te kunnen maken van interactieve televisie dient er bij uw televisie een interactieve settopbox (ontvanger) geplaatst te worden. Deze settopbox moet door middel van een UTP-kabel aangesloten worden op het modem. Met interactieve televisie kunt u naast live tv kijken bijvoorbeeld ook opnemen, pauzeren, live tv kijken op uw tablet of gebruik maken van uitzending gemist.
Kan ik mijn huidige televisietoestel blijven gebruiken?
Ja, dat kan. U kunt gewoon televisie blijven kijken met uw huidige toestel. Het televisietoestel dient wel te zijn voorzien van een digitale decoder, deze is in veel gevallen ingebouwd in uw televisietoestel. Heeft u geen digitale decoder dan dient deze aangeschaft te worden om televisie te kunnen kijken. Van belang is dat deze decoder Ziggo gecertificeerd dient te zijn.
Kiest u voor interactieve televisie (IP-TV) dan heeft u per televisie een settopbox nodig. Deze kunt u bij de provider huren of aanschaffen.
Welke televisiezenders krijg ik?
Bij de meeste serviceproviders ontvangt u ruim 50 zenders in de basis. Waarvan tenminste 14 in HD-kwaliteit. Het basiszenderpakket is een samenstelling van de meest gekeken zenders. Klik hier voor het zenderoverzicht.
Welke radiozenders krijg ik?
Standaard ontvangt u ruim aanbod aan digitale radiozenders in de basis. Het radiozenderpakket is een samenstelling van de meest beluisterde radiozenders. Klik hier voor het radiozenderoverzicht.
Hoeveel televisietoestellen kan ik aansluiten?
Kiest u voor digitale televisie dan heeft u per televisie een digitale decoder nodig, veel televisietoestellen zijn tegenwoordig al voorzien van een ingebouwde decoder. Wanneer er bij elke televisie een digitale decoder aanwezig is, kunt u een onbeperkt aantal televisies aansluiten door middel van een Coaxkabel.
Kiest u voor interactieve televisie dan heeft u per televisie een settopbox nodig. Deze settopbox moet op uw router worden aangesloten door middel van een UTP-kabel en deze heeft maximaal vier aansluitingen.
Kan ik mijn huidige binnenhuisbekabeling blijven gebruiken?
Kiest u voor digitale televisie dan dient uw televisie aangesloten te worden door middel van een Coaxkabel. Heeft u momenteel coaxbekabeling in huis dan kunt u deze blijven gebruiken. Beeldkwaliteit is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de coaxkabel. Heeft u twijfels of vragen over de kwaliteit van uw coaxbekabeling, dan adviseren wij u om te kijken op de website www.kabelkeur.nl.
Kiest u voor interactieve televisie dan dient uw tv aangesloten te worden door middel van UTP kabel op het modem. Heeft u een UTP kabel in de woning dan kunt u deze blijven gebruiken. Van belang is dat het gaat om cat. 5 of cat.6 UTP kabel.
Heeft u de juiste bekabeling momenteel niet in de woning dan adviseren wij u om de juiste bekabeling aan te schaffen. Wij kunnen u hierin adviseren.
Kan ik iedere decoder aansluiten om digitaal televisie te kijken?
Om gebruik te kunnen maken van digitale televisie moet uw televisie voorzien zijn van een digitale decoder. Deze is in veel gevallen al ingebouwd in uw televisietoestel. Wanneer u toch gebruik wil maken van een losse decoder dan dient deze Ziggo-gecertificeerd te zijn. Decoders met andere certificering werken niet in combinatie met ons signaal.
Kan ik televisie kijken op mijn tablet?
Ja, wanneer u kiest voor interactieve televisie krijgt u bij onze providers toegang tot een Live TV App. Hiermee kunt u live tv kijken op uw tablet. U kunt gebruik maken van de live tv app binnen het bereik van de WIFI van uw modem.

Abonnement

Wat is de contractduur van mijn abonnement?
Uw contract heeft een minimale duur van één jaar. Daarna wordt het abonnement automatisch maandelijks verlengd.
Wie helpt mij met het opzeggen van mijn huidige abonnementen?
Wanneer u de overstap maakt dan helpen de service providers met een overstapservice. Deze service houdt in dat geholpen wordt met het opzeggen van uw huidige contracten en rekening houdend met de opzegtermijn bij uw huidige provider, plannen wij samen met u een geschikte datum voor de overstap.
Kom ik zonder diensten te zitten?
Onderdeel van de overstapservice is dat er in goed overleg met u een geschikte datum gepland wordt voor de overstap. Wij adviseren vaak om tijdens de overstap een kleine overlap van abonnementen aan te houden, bijvoorbeeld van één week. Hierdoor kunnen wij voorkomen dat u helemaal zonder diensten komt te zitten. Onze ervaring is dat deze overstap altijd soepel verloopt. Sommige providers bieden u bij en gratis (langere) overstap periode.
Hoe bestel ik extra opties?
Wilt u graag uw abonnement uitbreiden met één van de extra opties dan kunt dit doen door te mailen of te bellen naar de provider. De adressen vindt u op hun informatie pagina’s.
Kan ik mijn e-mailadres behouden?
Wanneer u de overstap maakt kunt u niet in alle gevallen uw e-mailadres behouden. Heeft u een provider gebonden e-mailadres dan komt deze bijna altijd te vervallen wanneer u uw abonnement stopzet. Heeft u een onafhankelijk e-mailadres zoals hotmail, gmail, live of icloud dan kunt u deze gewoon blijven gebruiken.